نیمی از افراد مبتلا به دیابت از اختلال عملکرد مثانه رنج می برند

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران گفت: بیش از نیمی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند، از اختلال عملکرد مثانه رنج می برند. مهری مهراد، رئیس انجمن نورویورولوژی ایران در خصوص مشکلات دفع ادرار در بیماران دیابتی گفت: مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شوند، اما در افراد مبتلا به دیابت، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری زودتر از افراد غیر دیابتی رخ می‌دهند.

وی افزود: این بدان دلیل است که دیابت موجب آسیب به اعصابی می شود که مسئول سلامت و عملکرد سیستم ادراری می‌باشند. به‌طورکلی زن‌ها بیشتر از مردها دچار بی‌اختیاری ادراری می شوند و این به دلیل ساختار آناتومیک و تغییرات بدن آنها در زمان حاملگی و زایمان است. مردها بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد ادرار می‌شوند.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران با اشاره به اینکه بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه دارند، تصریح کرد: دیابت یک بیماری شایع متابولیکی در دنیا است و بر روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است، زیرا فردی که دچار دیابت می‌شود هم مشکل عروقی و هم مشکل عصبی پیدا می‌کند بدین ترتیب مثانه ی او دچار مشکلاتی می‌شود.

وی بیان داشت: علاوه بر عفونت‌های ادراری، دومین مشکلی که در افراد دیابتی‌ ایجاد می‌شود، مختل شدن کار سیستم عصبی خودکار مثانه است. این سیستم، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ی ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد بااینکه مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه اش را تخلیه می‌کند.

مهری مهراد گفت: در مثانه دو فاز پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد و این موضوع در افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شود که کاملاً طبیعی است و چون اعصاب درست پیام را منتقل نمی کنند، ادرار بخوبی تخلیه نمی‌شود اما فرد تصور می‌کند که کاملاً تخلیه‌ شده است.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران تأکید کرد : با پیشرفت بیماری دیابت، نوروپاتی که از عوارض شایع دیابت است فرد را تحت تاثیر قرار می دهد که یکی از عوارض آن عدم تخلیه ی کامل ادرار است، درحالیکه بیمار فکر می‌کند که مثانه اش بطور کامل تخلیه ‌شده است ولی مقداری از ادرار به دلیل حس نادرست و پیام‌های ناصحیح عصب به مغز تخلیه نمی‌شود. نورویورولوژی یک زیرشاخه‌ از ارولوژی است که متخصصان این رشته با تست‌های پیشرفته و تشخیص به‌ موقع به بیماران کمک می‌کنند تا به سمت درمان مناسب هدایت شوند.

منبع:

www.borna.news